Honlap-menü
Statisztika

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0
Kedd, 2017-09-26, 20:44
Üdvözöllek Vendég

Blog

Főoldal » 2014 » Szeptember » 13 » Peugeot 407 2.0 Hdi RHR Delphi
19:22
Peugeot 407 2.0 Hdi RHR Delphi

 

Peugeot 407 2.0HDi Delphi dfp 3.4

 

 

Egy 407-esekben jártas jó ismerős keresett meg, hogy gyermekkori jó barátjának az autójával nagy bajok vannak. Páran már próbálkoztak a megoldással, de senki nem jutott eredményre. A hibatárolóban állandó hibaként ott van a befecskendezési hozam- és nyomás koherencia hiba, az autó pedig random jól megy, vagy hullámzik a teljesítménye, néha letilt, vagy limp üzemmódra vált.

 

Az autó igen messziről, 270 km-ről érkezett hozzám, valamint köztudott, hogy a Delphi befecskendező rendszer minden részét aranyáron mérik, ezért fokozottan körültekintőnek kellett lennem. Mindent többször, több módon is ellenőriztem, sorban kizárva pl. szenzor hibákat, mert meg kellett győződnöm arról, hogy a diagnosztika során látott adat tényleg a valóság-e. Szerencsére erre a célra a gyártói diagnosztika már kiválóan alkalmas, a fiatalabb modellekhez már van lehetőség az egyébként is gyors mintavételezési sebesség még jobb kihasználására.

 

Az autót nem a gyakoribb Siemens rendszerű RHR DW10-es motorral szerelték, hanem a ritkább Delphi befecskendező rendszerrel, ami a dcm 3.4-es motor menedzsment, dfp 3.4-es pumpa, és Delphi elektromágneses CR injektor összetevőkből épül fel. Ez a Delphi 3-as sorozatú pumpa egy kétdugattyús, szárnylapátos megoldású kisnyomású szivattyúval ellátott, 1600 – 2000 bar nyomás előállítására alkalmas pumpa, ebben a motorban 1600 bar maximális nyomáson működik.

 

A Delphi rendszerek a mendemondák szerint hírhedten nem tartósak, legalábbis a Siemens és Bosch társaikhoz képest. Ez a mendemonda, mint látni fogjuk, nem teljesen igaz, bár az elterjedése a látottak alapján teljesen érthető. Az itt felmerülő hibának ugyanis konkrét gyártási, anyag-felhasználási oka van, amiről ha a tulajdonosnak tudomása lenne, és ennek megfelelően járna el a karbantartás során, a Delphi rendszere nem hibásodott volna meg ilyen könnyen.

 

Miután az autót a lehető legalaposabb diagnosztikának vetettem alá, nem volt más hátra, mint kiszerelni az egész befecskendező rendszert. Alapos informálódás után a keceli Benedeczki diesel centerre esett a választás. Róluk köztudott, hogy nagyon drágán dolgoznak, viszont semmilyen kompromisszumot nem kötnek a minőség terén.

 

Velük egyeztetve kiszereltem a cr-pumpát, a 4 injektort, az összes nyomócsövet, és levittem Kecelre, ahol nagy meglepetésemre lehetőség nyílt rá, hogy együtt bontsuk szét a részegységeket.

A fő probléma már az első percben ki is derült: a dfp 3.4-es pumpával van a baj.

 

Ez a rendszer a tankból a gázolaj előre szivattyúzásához, és a nagynyomású térbe juttatáshoz egy szárnylapátos szivattyút használ. Ez egy elég egyszerű szerkezet, szinte az első adagolók kora óta létezik, ráadásul megbízhatónak ismerjük, a régebbi adagolókban szinte ismeretlen fogalom egy ilyen szárnylapátos szivattyú meghibásodása, kopása. Esetünkben azonban nem ez volt a helyzet.

 

A fő probléma ebben az esetben annyi, hogy a szárnylapátos szivattyú felület-edzett anyagból készül, nem pedig tömör, egységesen kemény ötvözetből. Ennek az oka nyilván részben gyártói takarékosság, profitmaximalizálás is lehet. Azonban a felület-edzett réteg idővel lekopik, és utána sajnos rohamosan kezdenek forgácsolódni a szivattyú lapátjai. Íme:

A képen látszik a lapátok két kopott oldala, és egy ép oldal. Ilyen lapátból 4 db van a pumpában, a kiszerelt négy lapát egyformán kopott le, és nem századmilliméterek hiányoztak belőlük, hanem tizedek… Természetesen a lekopott szemcséknek valahol lenniük kell.

 

Ebben a rendszerben az összes kopadék a kinyomású részből bemegy a nagynyomású térbe, a nagynyomású térből az injektorokba, az injektorból pedig a befecskendezésre nem került darabkák az résvisszavezetésen át újra a CR pumpába kerülnek - így a folyamat elölről kezdődik, és ördögi kör alakul ki.

 

Összegezve a folyamat így néz ki:

 

  • A használat módjától szinte függetlenül lekopik a felületi edzés a szárnylapátokról, így a lapátok elkezdenek spémesedni, forgácsolódni

  • A kisnyomású térből a spém bekerül a nagy nyomást elő állító dugattyúkhoz (esetünkben ebben még nem keletkezett kár)

  • A nagynyomású térből 270-1600 bar nyomáson bekerül az injektorokba

  • Az injektorokban a vezérlő szelepet és a porlasztó csúcsot a fémforgács tönkreteszi, beverődések keletkeznek, huzagolódik a porlasztó csúcs tű, az injektorok résvesztesége emiatt jelentősen megnövekszik

  • a spém ezek után távozik a részveszteség olajjal együtt, vissza a pumpába, ami elszívja a résolajat az injektoroktól. A spém egy része innen távozik a tank felé a visszafolyó csövön keresztül, a többi azonban ismét a nagynyomású dugattyúkhoz, onnan pedig az injektorokhoz kerül

 

A Benedeczki műhely nagy gondod fordít a dokumentálásra: a rendszer minden részegységét együtt vizsgáltuk át mikroszkóppal, megmutatták és fotózták az összes károsodott alkatrészt. A munka megrendelését követően nagyon rövid határidővel készen is voltak a teljes felújítással, a cr csövek ultrahangos tisztításával, az injektorok újrakódolásával, stb. A végösszeg a négyszázezer Ft-ot is meghaladta, és erre még jöttek járulékos költségek, mint pl. tömítések, új szűrő, egyebek.

 

Miközben a Benedeczkiék dolgoztak, én sem tétlenkedtem, mert alapfeltétel, hogy a teljes üzemanyag rendszer tisztítást igényel egy ilyen nagyjavítás után, hiszen nem csak megjavítani kell az autót, de biztosítani azt is, hogy a hiba ne alakulhasson ki újra.

 

Az üzemanyagtartályt felülről lehet megközelíteni. A koronás anya levétele után az egészet szétszereltem, az üzemanyag leszivattyúzása után szétbontottam a tankban lévő vödör alakú szűrőházat. A szivattyú szárnylapátjainak állapota alapján nem lepett meg, amit ebben találtam:

 

Ennek a furcsa állagú iszapnak a nagy része, mint kiderült, fémpor. Gondoltam, mágnessel megkotorászom, hogy van-e benne fémrészecske, erre a képen látható massza egyben kijött a mágnessel együtt, annyi volt benne a fém részecske.

Három doboz féktisztító spray után már ragyogott is a tisztaságtól. Friss gázolaj ment bele vissza.

 

Ezután már gyorsan összeraktam a kocsit. Meghoztam az egyenként fóliába lesütve csomagolt alkatrészeket, nagy gonddal a tisztaságra összeszereltem, légtelenítés, és kulcsfordításra azonnal beindult a kocsi. A kontroll diagnosztika során kiderült, hogy az összes paraméterében kitűnő lett a motor. Azonban sejtettem, hogy a porlasztók korábbi rossz állapota, és az EGR szelep elhasználódása miatt egy ideje már jócskán füstölhetett a motor. Ezt a részecskeszűrő miatt persze kívülről nem lehetett látni, viszont a regenerálás sűrűségéből mégis ki lehetett következtetni. Így végrehajtottam még rajta egy menet közbeni kényszerített regenerálást.

 

A végösszeg kétezer forinttal haladta meg a fél milliót.

 

A békésebb jövőt elősegítendő még elhelyeztem 2db N42 NdFeB téglatest mágnest az autóban, egyet a tankban a durva szűrőhöz, egyet az üzemanyag szűrőházba, a szűrő alá pont befér. Ezek hivatottak a kisnyomású szivattyú lapátjaiból származó fémrészecskéket összegyűjteni, hogy azok ne kerülhessenek be a befecskendezőkbe, és ne idézzék elő újra a fél milliós hibát.

 

Egy tanács mindazoknak, akiknek delphi pumpával szerelt az autójuk: ha ilyen autóm lenne, én 50.000 km-enként lecserélném a kisnyomású szivattyút, mert így meg lehet sokszorozni a befecskendező rendszer hibamentes élettartamát. Maga a szivattyú 36.000 Ft, kb. 60.000 Ft körül kész az egész művelet, természetesen ez függ attól, hogy mennyi idő ki- és visszaszerelni a pumpát. Egyébként a Renault/Nissan dCi-knek pont ugyanez a rákfenéje.

 

Megtekintések száma: 4569 | Hozzáadta:: Jena307 | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 1
1  
Hello szia nekem is 407 2.0 hdi rhr es gépem van olyan kérdésem lenne h az autó ugyan ezt csinálja h random megy vagy nem kiirja a depoultion system flauty mokát de nekem a kisnyomásu tiszta volt+ egr csere nyomásszabályzó csere nyomásérzékelő csere turbó jó szervizbe azt mondták porlasztók szintúgy mi lehet a megoldás tudsz nekem segiteni smile elöre is köszönöm

Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]
Belépés
Aktíválva
Keresés
Naptár
«  Szeptember 2014  »
HKSzeCsPSzoV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930