Honlap-menü
Statisztika

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0
Kedd, 2017-09-26, 20:51
Üdvözöllek Vendég

Blog

Főoldal » 2014 » Július » 13 » 1.6 HDi, amire sokat költöttek, bevitt hibák tömkelege
21:49
1.6 HDi, amire sokat költöttek, bevitt hibák tömkelege
"Bevitt" hibáknak az olyan hibákat nevezzük, amik javítási próbálkozások alkalmával kerülnek az autóba. Azaz eredetileg azon a ponton nem is volt semmilyen hiba, csak a javítás okozott újabb meghibásodást.

Az alany egy 2008-as 307 1.6 HDi Break, egy nagyon ritka darab: egy 90 lóerős, de FAP-os, és mégis a 109 lovasok geometriás (VTG) turbója van rajta... külföldi export autó. A magyarországi első tulaja ahogy észlelte, hogy nem egészen megfelelő hangok jönnek az autóból, bevitte egy kecskeméti műhelybe, ahol a hibafeltárás eredményeképpen megállapították, hogy tönkrement a turbó feltöltő (gondolom hallották a mendemondákat az 1.6 HDi elég gyakori turbó-halálairól). Így a tulaj beszerzett Németországból egy új feltöltőt, mert így látta a legjobbnak. Az új feltöltő nem volt olcsó, fel is került a régi helyére, de a turbóból jövő csörgés ettől még nem szűnt meg! Ekkor kezdett kutakodni a neten, és így talált meg engem, mindössze 35km-távolságra.

Felhívott, eljött, de már ahogy beállt az udvarra, egyértelműen hallható volt, hogy tele van a FAP szűrője, annyira terhelten szólt a motor. Elsőre nekem is az volt a gyanúm, hogy a feltöltőből jön a hang, és hát onnan is jött, csak az oka nagyon nem volt mindegy: ismert típushiba ennél a motornál, hogy a turbó nyomóköri olajozó csövének szitaszűrője el szokott dugulni. Így az első tippem nekem is az volt, hogy az elvégzett beavatkozás csak az okozatot kezelte, és nem az okot, azaz nem cserélték (vagy nem szedték ki) az említett szitaszűrőt, aminek eredményeképpen az újonnan vett feltöltő is KUKA lehetett az elmúlt pár km alatt, mivel az olajozása annak is elégtelen volt a szűrő miatt...

Ez így elsőre nem túl jó hírnek nézett ki, mivel ilyen esetben nem él a garancia a feltöltőre (egyébként is, ez egy ismeretlen fogalom). De valami furaság mégis volt még a motorhangban... Így tovább keresgéltem, és meg is találtam, amit kerestem: a leállításkori turbó csörömpölés teljesen megszűnt, amikor a vákuumcsövét lehúztam! Na ilyet még én sem láttam, de az okát azonnal sejtettem, mégpedig hogy egy normál leállítás alkalmával még vákuum alatt van a turbó, azaz nyitott a geometria, és a extrém módon eldugult FAP szűrő miatt a kiáramló kipuff-gáz annyira feltorlódik, hogy berezonálja a geometria lapátokat a turbóban, és innen ered a csörgés. Ezt elmagyaráztam az autó gazdájának, ami után pici megkönnyebbülést láttam rajta, annyira, hogy féltem, hogy a nyakamba ugrik, mivel nem bírtam volna el biggrin

Az autó ezek után átesett egy részecskeszűrő-beavatkozáson, amitől szellősebb lett a kipufogó rendszer ezen része, és egy kis plusz erőt is kapott, tekintve hogy a motor teljes mértékben azonos a 109 lovas verzióval, csak a szoftvere van gyengébbre írva gyárilag. Így jelentősen érezhető lett a különbség, meg persze az is sokat számított, hogy a teljesen eldugult FAP miatt a motor már csak kb 70 Le-t tudott leadni. Miután újult erőre kapott, diagnosztikai paraméterezés közben kiderült, hogy mégis elég lomhán megy. Az oka ennek, hogy elhasználódott a turbót vezérlő szolenoid is, ezért ideiglenes megoldásként kapott egy bontottat, mert az volt kéznél, és járóképessé kellett tenni, hétfői munkába menés miatt. A csere alkatrész szintén nem volt elég pontos, de legalább működött. Meg is beszéltük, hogy következő héten kap egy új szelepet.

Itt következik a második "bevitt" hiba: az új szolenoid szelep beszerelését időhiány miatt nem hozzám hozta, hanem egy közelebbi szervizre bízta. Egyébként nem egy bonyolult dolog a csere, mivel két 6-os anya fogja, és 3 cső megy rá, megfelelő sorrendben(!). Én is gondoltam, hogy ez már csak nem fog ki egy üzemelő szervizen, pedig dehogynem... Ez ma derült ki, csak sajnos közben az autó ledobta a 140ezer Ft-os felújított turbót, ami még egy utángyártott turbótól sem szép dolog, és ismeretlen volt az oka! Az egyetlen tipp az volt, hogy talán centírozatlan lehetett, ami sajnos jellemzője az utángyártott feltöltőknek. De ma kiderült az igazi ok:

A motorvezérlő tiltott a rossz turbót vezérlő szeleppel, tiltott néha a bontottal is, mert nem volt pontos az adat, és tiltott az újjal is, csak mindig különböző okokból: a rosszal és a bontottal a pontatlanság miatt, az újjal pedig azért, mert rosszul csövezték fel a másik szervizben!... És így az ECU (motorvezérlő elektronika) által kért +1.1bar feltöltési nyomás helyett +1.5bar valósult meg. Ez igen nagy megpróbáltatás még egy eredeti garrett feltöltőnek is, nemhogy utángyártottnak, ami természetesen nem is bírta ezt tartósan. Szerencsére a motorvezérlő szoftver úgy van kialakítva, hogy pár másodperces túltöltés esetén lekorlátozza a befecskendezést, hogy megóvja a motort a további károsodástól, így az utángyártott feltöltő tengelytörése után vásárolt igen jó állapotú bontott feltöltő még nem károsodott, és most már nem is fog, mert végre megfelelő sorrendben vannak a csövek a szabályzó szelepen, és ettől megfelelően teszi a dolgát a turbó szabályzása.

Szóval időrendben és körülbelül pénzben így néz ki a tulajdonos vesszőfutása:

autó bemegy szervizbe, vetetnek egy turbót feleslegesen: 140ezer Ft + 20ezer Ft a beszerelés

autó bemegy szervizbe felrakatni az új szelepet: kb 3 ezer Ft

következmény: a 140ezer Ft-os turbó meghibásodik

vásárolni kell még egy turbót: 55ezer Ft

ez összesen kb: 215ezer Ft, amiből megtérül az eredeti turbó eladásából kb 35ezer Ft

A kár összesen 180 ezer Ft + olajcserék, és a tulajnak némi öregedés ez idő alatt.

Ügyfelemet ezek után megkérdezték a kollégái, hogy még így sem csalódott-e az oroszlános márkában, és a válasza határozott NEM volt, mert ő a szerelőkben csalódott, akik a típussal szembeni tapasztalatlanságukat ellensúlyozandó sem figyeltek oda kiemelkedően a munkájukra.

No komment, ahogy mondani szokták...
Megtekintések száma: 16784 | Hozzáadta:: Jena307 | Helyezés: 5.0/1
Összes hozzászólás: 3
3  
A történet alapján átértékelődik bennem a szakszervizben vezetett szervizkönyvbe vetett bizalom jelentősége smile
Sajnos hasonló tpasztalattal rendelkezem én is csak más városban.

0
2  
Szép kis történet.és tanulságos question

1  
Igen így volt. Ma volt a napja mikor visszakaptam a kéket, és 1 év után úgy közlekedhettem vele hogy minden rendben van, már érzésre is más az
autó és nagyon jól is megy. Ezért köszönettel tartozok Jena-nak.
Köszönöm barátom

Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]
Belépés
Aktíválva
Keresés
Naptár
«  Július 2014  »
HKSzeCsPSzoV
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031